Forside  |  

ÅbningstiderÅbningstider

Mandag

Lukket

Tirsdag

Lukket

Onsdag

Lukket

Torsdag

Kl. 13.00 - 17.00

Fredag

Kl. 13.00 - 17:00

Lørdag, søndag 

Kl. 13.00 - 17.00

Helligdage

Kl. 13.00 - 17.00

Vi tilbyder besøg og omvisning i udstillingen efter aftale - også uden for normal åbnings­tid. I 2017 tilbyder vi Anja Kjølby, formidler med speciale i kunst og kulturhistorie. Omvisning 400,00 kr.

OBS! Udvidede åbningstider i skoleferierne annonceres løbende

 

Hidtil ukendt kunst af Günter GrassHidtil ukendt kunst af Günter Grass

Museet Holmen præsenterer udstillingen ”Don’t Fence me In” med værker af den unge Günter Grass. Udstillingen er blevet til i tæt samarbejde med Günter Grass Haus i Lübeck og viser en samling af tegninger, akvareller, skulpturer og tekster fra Grass’ formative år og mest kraftfulde kunstneriske periode, i efterkrigstidens Tyskland. Flere af værkerne udstilles for første gang nogensinde!

 

Værkerne er skabt i efterkrigstidens Tyskland, da Günter Grass gik på kunstakademiet i Düsseldorf, og giver et indblik i hvorledes Grass’ formative år var som billedkunstner - hvor grunden for sine senere værker blev lagt. Her kommer det til udtryk, at hans inspiration kom fra forbilleder i det klassiske moderne, ekspressionismen, kubismen og surrealismen. Grass skrev også i disse studieår, og både hans billeder og tekster fra denne tid viser en ung kunstner, påvirket af de første krigsfyldte årtier i det 20. århundrede.

Selv formulerede Grass årene i efterkrigstidens Düsseldorf som en tid med ubegrænsede muligheder. Crooneren Bing Cosbys storhittende slager: ”Don’t fence me in”, fra første halvdel af 1950’erne,  gengiver stemningen fra disse år. Grass skriver i erindringsbogen ”Når løget skrælles” (2007):

„Es war eine tanzwütige Zeit. Wir de Geschlagenen, waren süchtig nach der auf dauer eines Blues befreienden Musik der transaltantischen Sieger: `Don’t fence me in …‘. Es galt das Überleben zu feiern und dessen vom Krieg inszenierte Zufälle zu vergessen“

Refleksioner over krig, skyld og fortrængning fik dog allerede tidligt udtryk i hans litteratur, som set i hans første roman ”Bliktrommen” (1959). En del af bogen foregår i netop efterkrigstidens Düsseldorf.

I dag taler værkerne til os i en tid, præget af det modsatte: generationer med fred, men alligevel strømninger og stemninger af frygt og grænser. Og lægger op til, at besøgende kan forholde sig aktivt og reflekterende til den efterkrigstid, hvor grundlaget blev lagt for meget af det som i vor tid, med både Brexit og Trump, bliver udfordret. Don’t fence me in.

 

KYSTIKONERKYSTIKONER

Kystikoner – Atlanterhavsvolden genfortolket fra Hirtshals til Esbjerg. En fotoserie af Jens Brink. 5. maj-11. juni 2017 

Museet Holmen præsenterer udstillingen 'Kystikoner', der kan opleves som optakt til åbningen af bunkermuseet Tirpitz i Blåvand om Hitlers store fæstningsværk: Atlanterhavsvolden fra 2. Verdenskrig. På den jyske vestkyst har fæstningens bunkere været en del af livet og kystbilledet siden, som ikoner på kysten.

Jens Brink har oprindeligt fotograferet bunkerne i 2001 og da han i 2015 tog negativerne frem igen, begyndte han at lege med kompositionen af billederne. Med udstillingen Kystikoner indtræder bunkerne i et nyt perspektiv på afstand, men ikke væk, fra krigen og Brink bringer bunkerne med over i en ny tid og generation. Spejlingen af billedet åbner til en verden af rumskibe, fremmede væsener, ansigter i et landskab, som var det et computerspil eller en marslanding. Billederne inviterer til at lade øjet vandre og gå på opdagelse, ligesom bunkerne på stranden kalder på at blive udforsket af de forbipasserende.

KYSTIKONER med Eva MerzKYSTIKONER med Eva Merz

"Da jeg, som helt lille barn, stødte på bunkerne, var de jo skrækindjagende store, som de ragede op nede på stranden. Vi børn fik ellers fuldstændig frit løb dernede, legede i sandet, soppede og badede i vandet, helt tæt på bunkerne. Men de voksne forbød os på det kraftigste at komme i nærheden af dem, for der var indgange og huller, som ikke var helt sandet til endnu, og de gjorde meget ud af at fortælle om, hvor farligt det kunne være at kravle ind, sandet kunne skride, man kunne blive fanget derinde, og man kunne fare vild i rummene og gangene derinde. Men der var jo en nysgerrighed efter at vide hvordan der så ud inde i de her kæmpe betonblokke. Bare det, at man vidste, at hvis man turde, så kunne man kunne kravle ind og kigge, det var jo meget spændende i sig selv - og meget uhyggeligt. Sammen med historierne, som vi fik fortalt, både i skolen og blandt de gamle i familien, om krigen, besættelsen og nazisterne, var det noget der satte sit præg på os børn. Vi talte da også om, at der måske kunne være skeletter af døde soldater inde i bunkerne. Eller spøgelser. Men der var aldrig nogen af os, der turde at kravle ind, selvom vi hørte historier om, at der vist nok var nogen der havde gjort det. Selv gik jeg altid forbi med en vis skræk i kroppen."

Fotograf Eva Merz, der er opvokset på den jyske vestkyst, åbnede udstillingen KYSTIKONER d. 5. maj, læs hele talen her:

Se vores film om Jens Brinks udstilling KystikonerSe vores film om Jens Brinks udstilling Kystikoner

Forfatter og DJ Mathias Brink Kjeldgaard har til projektet biddraget med en oplæsning af sin originaltekst: Drivkraft, mens journalist og forfatter Søren Peder Sørensen giver den historiske baggrund for bunkerne og atlanterhavsvolden.

Udstillingen kan opleves frem til d. 11. juni.

Se filmen på Museet Holmens Facebookside:
https://www.facebook.com/museetholmen/

Husk at 'synes godt om' facebooksiden, her får du løbende opslag om Museet Holmens aktivteter.

TRAUMGESICHT

Vi åbner sæsonen med udstillingen Traumgesicht ved Ferdinand Ahm Krag og Christian Vind 25. februar-30. april.

Udstilling tager udgangspunkt i Albrechts Dürers berømte akvarel, Traumgesicht, fra 1525. Vandet skyller ind over land, som også reformationen gjorde det i Europa i denne tid. Billedet går for at være et af de første realistiske forsøg på at gengive et motiv fra en drøm. I hans upubliserede værk `Nourishment for Young Painters', skriver Dürer: How often do I see great art in my sleep.

Udstillingen på Løgumkloster vil tage udgangspunkt i billedkunstens indre visionære kraft. 

Både Vind og Krag præsenterer helt nye værker, nogle skabt specielt til rummene på Museet Holmen. Krags billeder tager udgangspunkt i ændrede bevidsthedstilstande, der producerer visioner og meditative tilstande, der peger i retning af ekstra-dimensionelle verdner og på en indre visionær og religiøs erfaring, mens Vinds forestiller tumultariske strømme.


Dürers billede fra 1525